Újabb fordulópont
Bár évek óta lehetséges, mégsem robbant be a köztudatba, hogy ma már tetszőleges domain név végződéseket választhatunk. Lehet .pizza, .tetko, .menomano, vagy akár a .sajátnevünk is. Sokan az internet történetének legnagyobb átalakulásáról beszélnek, mások csak legyintenek és a .info, vagy a .eu szerény karrierjére emlékeztetnek. A földfoglalás utáni hajsza mindenesetre fordulóponthoz érkezett.
A tetszőleges domain-végződést úgy kell érteni, hogy ha nincs benne a ma már 882! darab elfogadott végződés között, akkor igényelhetjük az internetes világhatóságtól, az ICANN-től (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), cserében le kell pengetnünk körülbelül 15 millió forintnak megfelelő dollárt, és várnunk kell. Évről évre százas nagyságrendben válnak hozzáférhetővé olyan új domain végződések, mint a .ninja, .guru, vagy .faith.
De miért van erre szükség? Nem elég a jó az öreg .com, és .hu?
Ha az internet egy ország lenne, akkor minden egyes domain-végződés (pl. .com) egy-egy tartományt jelentene. A teljes domain nevek (pl. google.com) pedig a városok. A városon belül az utótagok (google.com/images) pedig a városrészek.
A domainnév-birodalom egy apró tartományból indult világhódító útjára.
Az első domain nevet a Symbolics Inc. nevű amerikai cég jegyeztette be 1985-ben: ez volt symbolics.com. Negyven napig senki más nem mozdult (bbn.com), majd újabb harminc nap telt el a következő regisztrációig (think.com). Két és fél év telt el, mire összegyűlt az első 100 domain név. Ezek között már megtalálhatóak a kor legnagyobb informatikai szereplői (Xerox, IBM, Intel, NEC), és bár lehetőség volt a .net, a .org, és .net végződésekre is, mind a 100 név .com-ra végződött.
Nemsokára megjelentek az országokat jelölő végződések. A .hu 1991-ben debütált a sztaki.hu-val, ami a MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézete nevére lett lefoglalva. Aztán ugyanők lefoglalták az ella.hu-t is. Egy év múlva érkezett csak a következő igény (Veszprémi Egyetem, vein.hu, majd az elte.hu). Az első száz magyar domainre bő két és fél évet kellett várni.
Örökre és ingyen
A hősidőben nem tulajdonítottak különösebb értéket a domain neveknek. A beláthatatlan végtelenségű szűzföldeket bárki elfoglalhatta és feltörhette. Aki gyorsabb volt kitűzte a zászlót, és onnantól örökre övé volt a terület. 1995-ig ingyenes volt a regisztráció, és nem kellett fizetni az éves megújításért sem. Az első tíz évben lefoglalt nevekért később sem lehetett visszamenőlegesen díjat követelni. Jogilag legalábbis elég aggályos lett volna. De még csak gyorsnak sem kellett lenni.
Kezdetben nem is foglalkoztak sokan a legismertebb, legkézenfekvőbb, legrövidebb nevek lefoglalásával. A mai napig legértékesebbnek tartott domain nevet, a sex.com-ot is csak 1994-ben foglalták le. Ma már egy-egy netes azonosító értéke dollár milliókban is mérhető. Egy jó név olyan gazdasági előnyt jelenthet egy piaci szereplő számára, amely miatt szinte mindennapos a százezer dolláros adás-vételek. Minden idők legdrágábban eladott domainje a vacationrentals.com, 2007-ben 35 millió dollárt fizettek érte. Nem bizonyult azonban túl jó üzletnek, 2010-ben csak 10 millióért sikerült továbbadni. Ahogy egyre értékesebbé váltak a domain nevek, megszületett egy új foglalkozás is: a domain bróker. Befektetési céllal vesznek meg neveket, majd nagy hasznon kulccsal árulják őket. Az egyik rekorder minden bizonnyal egy Mike Mann nevű férfi, aki 2012 áprilisában, 24 óra alatt összesen 14,962 domain nevet regisztrált be. Tettét azzal indokolta, hogy uralni akarja a világot.
300 millió domain 1 év alatt!
2016-ban több, mint 300 millió domain nevet foglaltak le a világon. Ezek egyharmadát .com dinasztia birtokolja. És úgy tűnik, a .com birodalomban elfogytak a jó területek.
Ez volt az első végződés, és eredetileg cégeknek szánták (a company szóból ered), de szerepe mára teljesen átértékelődött, és mindenki előszeretettel használja. Ez a legelterjedtebb, és pont ezért minden komolyabb cég arra törekszik, hogy .com végződést regisztráljon. Ha már próbált valaki jó, azaz egyszerű, rövid és közérthető nevet választani, hamar rájött, hogy csak hosszú, esetlen, idétlen, megjegyezhetetlen nevek maradtak. Olyan sok .com név foglalt, hogy jóformán csak rissz-rossz, terméketlen földdarabok maradtak. 2013 végén az összes (457 millió) négybetűs kombinációt lefoglalták. A hárombetűsek pedig már 1997-ben elfogytak. Míg régebben a 4-5 karakteres domain nevek voltak a jellemzőek, manapság már nem ritkák a 10-14 karakteres domainek sem. Az értelmesek helyett új, ismeretlen szavak, vagy több szóból álló szerkezetek születnek.
16 millió .net domain
A második legnépszerűbb általános végződés a .net. Nem egészen 16 millió van belőlük a világon. A network szóból származik és eredetileg a hálózattal kapcsolatos weboldal tartalmakra használják. Főleg internet szolgáltatással foglalkozó cégek választják, vagy az online tevékenységre utalnak vele.
A .org a maga 10 milliós elterjedésével a harmadik a ranglistán. Az organization (szervezet) szó rövidítése, ezért nem meglepő módon egyesületek, intézmények, non-profit szervezetek használják.
2001-ben debütált a .info, és 7 milliós táborával a negyedik legnépszerűbb általános végződés. Arra utal, hogy .info előtt álló témában információt találhatunk az oldalon.
Érdekes módon nem terjedt el futótűzként sem ez, sem a .net és .org végződés. Ha őszinték vagyunk, akkor kissé gyanakodva is szoktuk sokszor figyelni az ilyen oldalakat. Pedig az égvilágon semmi jelentősége sincs egy végződésnek, semmi köze az adott oldal tartalmának minőségéhez, értékéhez.
700 ezer .hu domain
A 300 millió név másik harmadán a világ országai (azok saját bejáratú végződései) uralkodnak. A .hu 700 ezer domaint foglal el, száma lassan, de biztosan emelkedik. A világ bármely részén használható, akárcsak Magyarországon a .com. A domain végződéseknek tulajdonképpen nincs nagy jelentősége, a .hu például azt sugallja, hogy a weboldal tartalmának van valamilyen köze Magyarországhoz. De még ennek sem kell feltétlenül így lennie.
A kérdés továbbra is az, érdemes-e regisztrálni saját domain végződést?
Ha pizzázóm lenne, akkor bizony én elgondolkodnék a .pizza végződésen. Mivel ezt már engedélyezték, nincs szükség horribilis regisztrációs díjra.
Bár a Google állandóan változtatja a SEO-algoritmusát, a domain név végződés előtti része mindig is erős kulcsszónak számított. A cég jelezte, hogy jelenleg nem kezeli kulcsszóként az új végződéseket, továbbra is a honlap tartalmát veszik alapul, így egyelőre nem feltétlenül jelentenek előnyt a keresési rangsorban. Persze ez megváltozhat, hiszen a pizza szó keresésére a .pizza domain nevű oldal jó eséllyel releváns találatot hoz.
1 millió dollárért saját tartományod lehet
Ha akkora az egónk, hogy saját nevüket globális felsőszintű domain végződésként is látni szeretnénk, akkor a következőket kell tennünk: befizetünk az ICANN-nek 185 000 dolláros regisztrációs díjat. De ez csak a kezdet. Az eljárás ügyvédek nélkül nem megy, az ügyvédi díjakkal, fejlesztési költségekkel, stb. pedig a móka elérheti akár az 1 millió dollárt is.
Ha csak nem tudjuk tovább értékesíteni másodszintű domainenként (valami.sajatnevünk), akkor finoman szólva sem racionális a döntés, de aki nagyban gondolkodik egy kellően nagy piacon mozog, az még akár jó befektetésként is tekinthet az 1 millió dolláros végződésére.
Ha tetszett a cikk, ér lájkolni! 😉
Ha szeretnél saját tartományt 1 millió dollárért, akkor is lájkolhatsz. 🙂
Kövess minket! Hetente több alkalommal jelentkezünk érdekes cikkekkel.